Aktiviteter genomsyrar förskolans verksamhet
På Rayan förskolan försöker vi ge barnen det utrymme och tid som behövs i lekar och aktiviteter. Barnen delas även in i mindre grupper för att skapa lekro. De tillfällen något barn behöver hjälp med att komma in i leken då finns det vuxna där som stöd.
Kontakta ossLek och lärande
Leken genomsyrar hela förskolans verksamhet. Leken bidrar till att barnet utvecklar sina färdigheter, bearbetar upplevelser, testar tankemodeller och använder fantasin. I leken är allt möjligt. Genom att vara med, förstå hur leken är, turas om och komma överens samt förstå de koder som gäller för leken, övar barnet de samspelsregler som är viktiga i livet. Leken främjar social kompetens. I förskolan ger vi barnet möjlighet att bilda kamrat relationer och kulturer på olika sätt. Barnen har även tillgång till spännande material i förskolan som berikar leken som också inspirerar barnen och väcker deras intressen för olika lekar.
På Rayan förskolan strävar vi efter att ge barnen det utrymmet och tiden som behövs till den fria leken. Med tanken om att vi leker inte alltid för att lära oss något men vi lär oss när vi leker. Barnen delas också in i mindre grupper för att skapa lekro. De tillfällen barnen behöver stöd med att komma in i leken så finns det vuxna där som agerar medvetet som en god förebild och medforskande pedagog för att främja kamratkulturen så att alla barn ska få ta del av leken.Sång och musik
Barn och vuxna sjunger mer än gärna både spontant och organiserat i exempelvis samlingen. Att sjunga tillsammans i grupp är först och främst väldigt roligt men det ger även möjlighet för barnet att öva minnet, rytm- och taktkänsla och att stärka språket genom melodin. Att sjunga, använda sig av rörelser till sången som fingerlekar samt ramsor underlättar språkinlärningen hos barnen, eftersom man lär sig språkmelodin i de olika orden och att sätta samman ljud och ord till hela fraser. Att göra rörelser till orden underlättar minnesinlärningen av sånger. Vi använder oss även av olika instrument och andra artefakter som sångpåsar för att förstärka sångstunderna och göra dom roligare.
Sång och musik gynnar bland annat barnens språk, fantasi, lek, sociala kompetens och förmåga att kommunicera. Pedagogerna skapar på så sätt möjlighet för barnen att få uppleva lärande med så många sinnen som möjligt som blir till hjälp att uppfylla målen i läroplanen.Pedagogisk aktivitet
Vi har på båda avdelningarna planerade aktiviteter måndag-torsdag där vi arbetar processinriktat med olika teman och projekt. Barnen är indelade i mindre grupper för att skapa möjligheter för barnen till delaktighet, inflytande samt stöttning. Tema och projektarbete utgår från barnens önskemål, intressen och behov. Aktiviteterna dokumenteras och utvärderas av pedagogerna för att utveckla samt bibehålla kvalitet i utbildningen.Språkgrupper
Rayan förskola är en mångkulturell förskola, vi arbetar av den anledningen ständigt med språk i olika former, en av dessa är språkgrupper som vi har minst 1-2 gånger i veckan. Språkgrupperna syftar till att stärka och främja barns språkutveckling både i tal, förståelse, ordförråd och skrift.Skapande
På vår förskola får barnen möjlighet och tillgång till att använda fantasin när de skapar med färg och olika material. Vi använder bland annat naturmaterial och återvinningsmaterial i vårt skapande arbete. Vi ser till att barnen får ta del av och bekanta sig med olika tekniker samt att det material som används är anpassat till barnens intressen och erfarenheter.
På förskolan finns en ateljé där allt material är tillgängligt och är anpassat till barnens höjd. Detta för att inspirera och väcka intresse hos barnen till fritt skapande med olika färger, material och verktyg. Där de själva kan tänka ut vad de vill göra samt vilket material de själva vill plocka fram vid fritt skapande. Skapande sker efter barnens eget intresse samt det som pedagogerna har planerat vid olika aktiviteter.Utevistelse
Vår policy är att barnen ska vara ute minst en gång om dagen oavsett väder. Våran gård här på förskolan är utrustad med sandlådor, klätterställningar, rutschkanor, gungor och cykelbana. Där barnen gärna leker varje dag. I området finns även flera fina lekplatser, ett närliggande ute gym med klätterväggar osv, samt en pulkabacke att besöka. Minst en gång i veckan går vi ut på utflykt bland annat till färgargården och matar ankorna, promenerar till biblioteket eller spenderar förmiddagen på arbetsmuseet eller vrinneviskogen.
Vi har uppmärksammat att när barnen leker ute kan fler leka tillsammans längre stunder då uteleken främjar samarbete, kreativitet och fantasifulla upplevelser. Vi förebygger även allergier och smittspridning genom att vara ute mycket. Vi får även möjlighet att vädra avdelningarna ordentligt. Barnen orkar mer och får en bättre aptit när de varit ute och lekt.Läsning
Högläsning skapar gemenskap och bjuder in till samtal om innehåll, ords betydelse samt bidrar till utökning av ordförråd. Böcker, sagor och berättelser är de bästa verktygen vi har för att ge barn ett rikt språk. Genom att lyssna till sagor får barnen kunskap om hur en berättelse är uppbyggd med en struktur för sitt berättande. Därför erbjuder vi på Rayan förskola högläsning varje dag efter lunch. Sagostunden är en planerad verksamhet och används medvetet för att stärka barns ordförråd, förståelse och berättande. Samt ge barnen möjlighet till vila och avslappning.
Lärmiljön är viktig för att väcka intresse hos barnen för böcker och sagor. Vi har därför skapat en miljö som är en blandning av ett bibliotek och mysrum. Rummet är utrustad med mysig belysning, madrasser/soffa och en bokhylla med böcker i barns höjd. Barnen får själva välja vilken bok vi ska läsa efter lunch, detta för att det ska vara lustfyllt så att barnen kan fokusera och ta del av sagostunden.